16, 17 en 18 mei - Reisverslag uit Royan, Frankrijk van Joke Zanten - WaarBenJij.nu 16, 17 en 18 mei - Reisverslag uit Royan, Frankrijk van Joke Zanten - WaarBenJij.nu

16, 17 en 18 mei

Door: Joke van Zanten

Blijf op de hoogte en volg Joke

18 Mei 2014 | Frankrijk, Royan

Vrijdag 16 mei

In Poitiers hebben ze 8 kerken! We bekijken er drie van, van 1 hebben we een stempel en van 1 een sticker van het stempel. Ook schrijven we een boodschap voor Trudy en Angelika in het pelgrimsboek van de Cathedraal. Op het plein bij het Hotel de Ville belanden we op een terrasje voor een kopje koffie, maar veel tijd is er niet te verspillen... Gewerkt moet er worden! We moeten Melle halen op de alternatieve route (langs de kust). Redelijk vlak en heel veel druiven langs de weg. Heerlijk weer vandaag zonder al te veel wind.. Maj heeft zelfs zonnebrandsmeersel nodig. Of ik dat bij me heb? Ja natuurlijk, in de derde tas links naast het naaigerei, boven de tube wasmiddel, onder de dompelaar! Factor 15, vindt mevrouw niet goed genoeg! wil ze factor 50 hebben voor haar melkflessen. We overnachten op camping municipal Fontaine de Villiers in Melle. Dat is toch geniaalbes!

Zaterdag 17 mei

Vandaag staat Saintes op ons to do lijstje. Het weer werkt mee, het is in ieder geval droog.

Als jullie nu denken dat we helemaal geen materiaalpech en/of fysieke problemen hebben .... forget it! Maj haar tas hangt met tire rips (schrijf je dat zo?) aan de bagagedrager en zij heeft een mega koortslip. Mijn fiets standaard is afgebroken (veel te zwaar beladen natuurlijk) en ik heb last van lage rugpijn. Dus dames Trudy en Angelika, misschien toch een heel klein stoeltje mee?? Dat was de misere voolopig, mentaal gezien is in ieder geval nog alles ok. Het is weer een heerlijk dag en we fietsen door bossen en druivenvelden. Bordeaux ligt hier nog een flink eind vandaan, dus zal deze wijn wel voor de Aldi zijn volgens Maj. We komen om tien over acht aan op de camping Municipal van Saintes. Is de kroeg om acht uur gesloten, is dat ff pech hebben! Dat is toch magistraaljager!!

Zondag 18 mei

We fietsen naar het centrum van Saintes, ze hebben hier 'maar' twee kerken en een ervan stappen we binnen. We vallen met onze neus in de boter (middenin een dienst) "geef ons heden ons dagelijkse baquettes", of zoiets, en dan geven alle mensen elkaar een hand. Wel een hand, maar geen stempel, dus op zoek naar het office du tourisme. Bordje a gauche, bordje a droite, om tureluurs van te worden. Uiteindelijk vinden we het bureau vlak bij de Arc de Triomf van Saintes. Over de markt lopen we naar de fietsen en vervolgen onze route richting Royan Port. We raken de weg kwijt bij 'werk in uitvoering' , hoewel we weinig werk hebben zien gebeuren. In Royan aangekomen moeten we voor de volgende overtocht ruim een uur wachten en dat doen we bij Le Mogadon met een heerlijke salade, maar daar zijn de meningen over verdeeld. We varen in een half uurtje naar pointe de Grave. Daar rijden we over het gloedjenieuwe fietspad naar camping 'l Amelie la plage. We zwemmen er even, zetten de tent op, eten een pizza en gaan op het strand zitten voor een prachtige zonsondergang. Fenomenaalscholver!

• 18 Mei 2014 - 22:14

Daan:

Deze berichten zijn gelukkig in droger weer geschreven. Ik blijf jullie enorme kanjers vinden!!
    De omgeving Saintes is mij goed bekend want LeLizot lang daar in de buurt. Ondanks wat materiaal en fysieke ongemakjes doen jullie het super! Veel succes en plezier op de volgende dagen.kus Daan

• 18 Mei 2014 - 22:18

Annie De Kat:

Hèhè meiden jullie gaan goed het weer blijf de eerste dagen nog helemaal mooi kunnen jullie goed gebruiken na al die regen .
    Jongens als ik het mensen vertel wat jullie aan het doen zijn zeggen allemaal top super petje af respect dus ja jullie hebben een hoop supporters .
    Gr dikke knuffel Annie

• 18 Mei 2014 - 22:24

Trudy:

hoi, bikers.
    ik ben blij voor jullie dat het weer wat beter is.
    vandaag hier was het heerlijk, en hebben wij een rondje van 60 kilometers gedaan, niet zoveel natuurlijk , maar het was heerlijk.
    wel hebben we eerste hulp verleend aan een jonge vent die ten val kwam met zijn maatjes.het duurde even voordat de ambulance kwam maar we dachten dat hij misschien een pneumothorax had , en een gebroken sleutelbeen.
    we hopen dat straks onderweg maar niet tegen te komen.
    Dus blijf goed opletten he!!! we zijn benieuwd naar jullie boodshap in het pelgrimsboek.
    hou je taai, kanjers.... liefs Trudy

• 18 Mei 2014 - 22:55

Joke Van Zanten:

Dames en heren, dank voor al jullie leuke reacties op onze verslagen. We staan niet constant met de 'echte' wereld in contact. Vandaag gehoord /gezien / gelezen dat WE 2e zijn geworden met het songfestival ....jippie!! Ook is (na 19 jaar!!) FC Dordrecht gepromoveerd naar de eredivisie. Zijn/horen we toch weer een beetje bij....welterusten.

• 19 Mei 2014 - 00:34

Netteke:

Volgens mij....hebben jullie nog nooit zoveel kerken bezocht.....leuk verslag weer! Good luck! xx

• 20 Mei 2014 - 09:46

Bert De Wijs- Coenen:

Hallo Maj ( en Joke )

leuk leuk leuk ik geniet van jullie verslagen en zie Frankrijk zo aan mij
    voorbij glijden , haalt veel herinneringen op en leef met alles wat jullie uitspoken mee ! Ben echt een beetje jaloers .Hou vol en geniet.xxx

• 20 Mei 2014 - 19:26

Anne:

Wat een bikkelharde pelgrims!
    Tot nu toe zijn de plaatsen die jullie aan hebben gedaan enigszins bekend, maar nu komen jullie op mij onbekend terrein.
    Houd de leuke verslagen er in. We volgen jullie en wensen je weinig verdere materiaalpech en een sterke rug!

• 20 Mei 2014 - 20:31

Anne Marie En Geurt:

Wow dames, diep respect hier vanaf de bank! Wat een mooie reis en wat een tempo! Momenteel slaat hier getweernd om, hopelijk blijft het jullie een beetje bespaard.
    Mooie verslagen trouwens, ook daar nog energie voor.
    Veel plezier en blijf vooral ook genieten.
    Lieve groet

• 21 Mei 2014 - 13:57

Ester:

Bikkels , super leuk om jullie te volgen
    Wat een leuke dingen maken jullie mee!!!
    Heel veel succes !!!

• 21 Mei 2014 - 14:51

Jeannette:

Heerlijk om zo jullie verslagen te lezen..... petje af voor jullie. Heel veel succes voor wat er nog komen gaat.

• 24 Mei 2014 - 21:21

Sandra Vermeer:

wegwerkzaamheden en niemand te bekennen...klinkt heel bekend!! vreemde snijbonen hoor die fransen... heerlijk eten op het strand....ultiem genieten...na zoveel inspanning hebben jullie dat dan ook dubbel en dwars verdiend! ik kijk uit naar het volgende verslag! xx san