19, 20 en 21 mei - Reisverslag uit Salles, Frankrijk van Joke Zanten - WaarBenJij.nu 19, 20 en 21 mei - Reisverslag uit Salles, Frankrijk van Joke Zanten - WaarBenJij.nu

19, 20 en 21 mei

Door: Joke van Zanten

Blijf op de hoogte en volg Joke

21 Mei 2014 | Frankrijk, Salles

Maandag 19 mei

Heerlijk geslapen het weer is heerlijk en met een heerlijk baquetje met la vache quirit denken we niet meer aan de 'Hel van het Noorden'! We fietsen langs de duinen en doen een kopje koffie aan het strand van Montalivet. De verdere route is erg mooi langs velden met bloeiende brem en door het foret de Carcans. Op iedere kruising waar je maar even aan de route kan twijfelen, staan bordjes met een schelp, we worden echt door St Jacq in de gaten gehouden. We komen deze route misschien twee tegenliggers tegen, das dan ook alles. Op sommige stukken fietsen we 30 kilometer per uur, da's pas laagvliegen NvdN! We picknicken op ons kleedje dan weer voor een broodje dan weer voor een boeljonnetje 'totaly selfsupporting!'. In het plaatsje Carcans stoppen we even voor een paar geitekaasjes uit de oven en een paar pressions! Dit is geen pelgrimeren meer, dit is gewoon genieten!! En wel met een grote G!! Op de route van Carcans naar L' Alexander worden we weer gedwongen tot nederigheid. God straft onmiddelijk!! Het mooie fietspad houdt op en ervoor in de plaats ligt een betonplaat van 70 cm breed/smal. We komen aan op camping L'Ocean op de 45ste breedtegraad. Na het opzetten van de tent trakteert Maj op wat pinda's bij de borrel, het blijken cocktaileworstjes te zijn .... ook helemaal lekker! Het zonnetje is erg goed gebleken voor de koortslip van Maj, de chemische peeling van Joke is echter totaal tenietgedaan...Weer groeven zo diep als de grand canyon. Ja jammer dan! We eten bij het zwembad op de camping en kijken daarna een filmpje in de tent ' the Butler'!! De ene helft van de film kijken we buiten, de andere helft moeten we de tent in wegens naderend onweer. Dat is toch amusantstorm.

Dinsdag 20 mei

Maj is vroeg wakker, gelijk met de eekhoorntjes, dat is een uur of zes. We ontbijten en tussen de buien door breken we de boel op. Het is logisch dat een duingebied heuvelachtig is, maar hier hadden we te maken met een heuse haarspeldbocht. Nu weten we allebei uit ervaring, dat al wat omhoog gaat ook weer naar beneden gaat....gelukkig maar. We nemen een kopje koffie bij Typolica in lePorge en hebben er 15 kilometer opzitten, dus het mag van Trudy. Op het terras is een vlinder verliefd op de trui van Maj.(heeft ie zeker haar slaapbroek nog niet gezien!)

We zijn nog maar net weer onderweg en ja hoor, nu echt!! Een lekke band!! Even plakken en dan weer verder, nou onze high five was wat aan de vroege kant, er bleek nog een gaatje te zitten aan de andere kant van het ventiel. Plakken dus maar weer."Arnold bedankt, Arnold bedankt, Arnold Arnold Arnold bedankt". In Andernos aan het Bassin D'Arcanchon eten we een crepe bij ' les Jardin des crepes'.... heerlijk. We halen (bij gebrek aan een kerk) een stempel bij de VVV , we gaan ervanuit dat de dame ondersteboven is van onze prestatie, want zo zet ze wel het stempel in mijn paspoort. Het fietspad langs de baai van Arcanchon is mooi, goed bewegwijzerd, maar wel saai. We overnachten in Salles in parc Val de l' Eyre. Dat is toch uit de kunstheup !!

Woensdag 21 mei

We komen onderweg een Nederlands stel uit Roozendaal tegen, die doen de Camino op de tandem, dat lijkt ons lastig hoor! We rijden naar Biganon en daar gaan de kustroute en de landroute weer samen door. We fietsen dwars door de bossen en komen door de meest schilderachtige dorpjes met hele mooie kerkjes: Moustey, Labouheyre en Onesse-et-Laharie. Echter niet een pastoor die aanwezig was om een stempeltje te zetten. We gaan op zoek naar de camping en raken verdwaald op een grindpaadje in de bossen. Zal ik de weg wel even vragen in mijn beste Frans, tref ik een meneer in opgewonden staat. Hij wijst ons expres of per ongeluk heel de verkeerde weg. Hierdoor komen we pas laat aan op de camping, niemand meer bij de receptie, dus zetten we de tenten maar op en zullen morgen wel horen of dat ook toegestaan was. Onderweg hebben we voor de gezondigheid aardbeien gekocht en voor de ongezondigheid slagroom voor erop. Aardbeien hebben ze hier in soorten en maten《ciflorettes, gariguettes en charlottes》 Dat is toch Briljantje Smit!!

Onze (DWDD) lijst is afgewerkt!

• 21 Mei 2014 - 17:26

Daan:

Ik kan het niet genoeg zeggen, maar wat heb ik een respect voor jullie!!!
    De verslagen zijn leuk om te volgen en ik zie in gedachten veel bekende franse spots voorbij komen......
    veel succes en tot het volgende verslag!!

liefs

Daan

• 21 Mei 2014 - 17:48

Trudy:

ha meiden, nou je maakt wat mee he, zo,n reisje!!!
    er gaat geen dag voorbij dat ik niet aan jullie denk. en me afvraag hoe het weer is voor jullie onderweg!!
    gelukkig hebben de bandeplak lessen jullie gered!!! goed gedaaan!!!
    Arnold zal wel blij zijn als hij dit leest. ha ha
    voor ons gaat de tijd ook al opschieten, ik kijk er naar uit, en ben nu al voor de derde keer het boekje van Aaf aan het lezen,
    met andere woorden, ik denk aan jullie , liefs Trudy

• 21 Mei 2014 - 18:14

Marjan Holster:

Geweldig die mooie verhalen, voortaan maar niets meer aan vreemde mannen vragen.
    Veel succes verder groetjes Ad en Marjan uit Turkije.

• 21 Mei 2014 - 22:22

Charlotte:

Woo moeders&moeders gaan ongelooflijk hard
    Ik ben enorm benieuwd, we zullen aardig wat foto's
    Hebben om aan elkaar te laten zien mam ;)

We hebben voor damar nog iets meer
    Pijnstillers gekregen, voor 2 weken,
    Daarna mogen we weer naar de sandelingen :D

TOITOITOI!

Love you & Dikke kus,
    Charlotte

• 21 Mei 2014 - 22:33

Heleen Schmitz:

Wat leuk om te lezen allemaal!

• 22 Mei 2014 - 02:03

NvdN:

Arnold bedankt...Arnold bedankt....Arnold Arnold Arnold bedankt.....!! Ben benieuwd naar de slaapbroek van Maj.....:) Ik zou zeggen....gaan we niet doen....maar dat is toch helemaal....VanZantenwaarbenjijnu......Trusten en slaap lekker!

• 22 Mei 2014 - 09:46

Ester :

Super leuk als er weer een verslagje geschreven is !!!
    Ga zo door!!!!!
    Succes

• 22 Mei 2014 - 14:16

Marianne-annie:

nogmaals meiden veeeeeel respect voor jullie en wat een geweldige reisverslagen maken jullie we reizen in gedachten mee.
    Liefs

• 22 Mei 2014 - 17:01

Kor Smid:

Fijn weer een verslag te hebben gelezen.
    Ik blijf jullie met veel plezier volgen
    Hup kruimeltje en de andere dames

• 22 Mei 2014 - 19:00

Richard Oost:

Gelukkig dat jullie een lekke band kregen he en een opgewonden meneer tegen kwamen. Anders zou het veel te mooi worden voor een pelgrimstocht. En dat kan natuurlijk niet.
    Nou op naar Spanje, Succes!

• 23 Mei 2014 - 14:03

Agnes Bossinga:

Zo Ladys, ik lees jullie verslagen van afgelopen week met heerlijk kopje cappu in mijn zomerjurk met de tuindeur helemaal open. Het voelt als vakantie :-) bedankt.
    Ik stuur goede wibes jullie kant op GO JOKE! GO JOKE! GO MAJ! GO MAJ!

• 24 Mei 2014 - 09:12

Sibilla:

geweldig wat schrijf je leuk

• 24 Mei 2014 - 10:37

Jannie:

Super leuk om te lezen, geniet ervan en veel succes!

liefs, Jannie

• 24 Mei 2014 - 14:27

Ron En Joka:

Iedere keer weer onder de indruk als we een verslag lezen. Veel succes richting Spanje.
    Groet Ron en Joka.

• 24 Mei 2014 - 21:11

Ssandra Vermeer:

heerlijke verhalen meiden, ik kijk uit naar het vervolg! deze verhalen moeten we echt gaan bundelen, geweldig!! tot laterrrr, xx san

• 25 Mei 2014 - 13:25

Geurt:

En weer een paar mooie etappes erbij! Ik ben echt supertrots op mijn zusje. En op Joke natuurlijk. De stukjes die jullie schrijven zijn echt de moeite waard om te lezen. Ga zo door. Spanje, here they come!!!!

• 26 Mei 2014 - 15:17

Marieke Houmes:

Klinkt super dames!!!
    Erg leuk om elke keer weer te lezen! Succes verder, jullie doen het zo te lezen prima!

Liefs xx

• 26 Mei 2014 - 18:07

Ester:

Dames , wat goed!!!!op de fiets Spanje is met de auto al ver vind ik!!!!
    joke jij kan wel een boek schrijven , zo leuk om te lezen!!!!