22, 23 en 24 mei - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Joke Zanten - WaarBenJij.nu 22, 23 en 24 mei - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Joke Zanten - WaarBenJij.nu

22, 23 en 24 mei

Door: Joke van Zanten

Blijf op de hoogte en volg Joke

25 Mei 2014 | Spanje, Pamplona

Donderdag 22 mei

We kopen een lekker baquetje en zetten er een kopje koffie bij. We vertrekken uit Onesse-et-Lahari, en gaan het eerste serieuze pukkeltje beklimmen vandaag. Het weer werkt wel mee,een graadje of 20 en geen zuchtje wind. Onderweg nemen we de rest van de baquette langs de weg in het gras (LL) =lekker landelijk. In Dax aangekomen halen we een stempel bij de cathedraal, jawel. De kaarsjes die Maj heeft aangestoken voor Charlotte en Susanne, hebben hun vruchten afgeworpen, Charlotte heeft een voldoende voor rekenen! We rijden door en ja hoor, dit wordt het echte klim en klauterwerk. Maar na een flink colletje mogen we afdalen naar Peyrehorade. Daar overnachten we op camping 'Les Gavers' aan een allerliefst riviertje de Gaves Reunis.

Vrijdag 23 mei

Vandaag hopen we de laatste rit uit boekje nummer 2 te doen. Van Perehorade naar St-Jean-Pied-de-Port. Een hele mooie route met velden waar iets op verbouwd wordt, we weten niet wat die groene puntjes moeten worden maar 't is vast iets om op te eten. Het is 'maar' 67 kilometer maar met een nijdige kuitenbijter aan het einde. Het lukt niet om Ronchevalles te halen, willen we ook niet want daar is geen camping. Eerst moeten we de beslissing nemen wat te doen met onze overtollige bagage, nemen we de tent mee komen we de berg niet over versus laten we de tent in St-Jean-Pied-de-Port en zijn we onze vrijheid kwijt! Een lastige keuze......Net zo lastig als de keuze die Maj elke dag maakt; ga ik roken of plak ik een pleister!?!? We nemen de beslissing: we gaan grote schoonmaak houden, alles wat we niet perse nodig hebben laten we achter, en dat is nogal wat. Als we St-Jean-Pied-de-Port binnenfietsen gaan we eerst wat drinken op een terrasje, dat hebben we wel verdiend. We zetten de tent op op camping Municipal, binnen de stadsmuren, geweldig. Gelukkig hebben we mijn hamer nodig om de haringen in de harde grond te slaan. Anders moet ik hem morgen weggooien zonder dat ie is gebruikt. Hierna gaan we eerst een wandeling maken door het dorp. Of de tijd heeft stilgestaan, je waant je in de middeleeuwen. Bij het pelgrimshuis halen we een stempel (rue de la citadelle nummer 39), en ik koop een magneetje voor op mijn verwarming (normale mensen plakken ze op de koelkast)

We gaan morgen over in boekje nummer 3. We hebben ruim 1600 kilometer gereden in 20 dagen.

Zaterdag 24 mei

Er is niemand aanwezig bij de receptie van de camping, vanavond vanaf 18.00 uur pas weer. Tja dan zit er niks anders op dan zonder te betalen te vertrekken. We zullen in Santiago wel vergiffenis vragen voor onze zonden. We gooien met pijn in het hart 25 kilo weg aan bagage, (incl. slaapzakken en luchtbedden) en hebben 5 kilo naar huis gestuurd en geven de tenten aan onze 'Nederlandse' buurman. Daarvoor in de plaats kopen we een lichtgewicht slaapzak, in de bedden in Spanje wonen nogal eens bedwantsen, luizen en ander ongedierte, vandaar. Zo licht moeten we de Spaanse colletjes wel overkomen. We vertrekken en meteen al de eerste pukkel zeg maar gerust puist. We rijden over de D 933, een drukke weg en steil (7-9%) dat gaat natuurlijk niet zo hard, maar de afdalingen compenseren dat weer. We hebben 'slim als wij zijn' de helm op en een reflecterend hesje aan. Met het verstand en de versnelling op nul en de blik op oneindig fietsen we in een slakkegangetje de berg op. In Roncesvalles bekijken we het Jacobuskapelletje, en we drinken er koffie bij Roncesvalles Orrega daar staat een bord met: SANTIAGO 790 KM. Dan rijden we door naar Erro. Daar overwegen we nog even om er te overnachten, maar dat doen we niet, we dalen net zo lekker af. We gaan door tot in Pamplona, dat duurt langer dan verwacht en meer dood dan levend komen we om half 10 aan bij een hostel in calle st. Nicolas. Blij dat ze nog een bedje voor ons hebben zetten we de tassen binnen en gaan tapas eten. Totaal verrast waren we toen alle cafe's overvol waren met aanhangers van Real- danwel Atletico Madrid. Deze dag was heftig!!!!!!

• 25 Mei 2014 - 09:08

Trudy:

meisjes, Goed gedaan hoor!!!! Echt knap,,,,,, heel veel succes verder, pak die bergjes, here we come, over the mountens, down in the prairis. Zet hem op....kill them!

liefs trudy

• 25 Mei 2014 - 09:28

Sibilla :

hallo
    kanjers zijn jullie
    sibilla

• 25 Mei 2014 - 09:42

Astrid:

Viva la Espana.. Net op tijd voor de cl finale, lekker boeiend, wat jullie doen is pas topsport, ik zie het die Ronaldo nog niet doen hoor! Jullie hebben er het tempo goed inzitten, ik heb het vermoeden dat jullie er gewoon zo snel mogelijk willen zijn zodat jullie langer vakantie hebben haha. Veel succes & hasta la vista! Xxx

• 25 Mei 2014 - 09:49

Monique:

Respect, respect!!!!!!
    Vol houden, ik doe het jullie niet na.
    Het weer met nu goed zijn, we duimen voor jullie dat de bergen meevallen

• 25 Mei 2014 - 09:53

Angelika :

Hallo meiden, heel veel sterkte Met het overwinnen van de bergen! Zeker een goede beslissing om wat spullen achter te laten. Heel veel succes!!
    Liefs

• 25 Mei 2014 - 11:01

Karin:

KEIGOED!! -X-

• 25 Mei 2014 - 12:22

Annie De Kat:

Hèhè meiden toppie wat jullie doen wat een tempo jullie gaan het zeker halen maar jammer van de bagage maar jullie hebben er toch een goede oplossing voor gevonden ,
    Jullie gaan nu super snel de berg op en nog vlugger er af zonder die ballast.
    Dikke kus .
    Gr Annie xx

• 25 Mei 2014 - 13:47

Richard Oost:

Eindelijk de ware pelgrimmmers , echte bergen bestijgen en daarna slapen zonder luchtbed.
    Hoe bedenk je het. Geen eens tijd meer voor woord spelletjes. Doe ik het maar: wat een prestatiebeurs

• 25 Mei 2014 - 17:10

Krina Biever:

beste meiden, wat geweldig om te lezen allemaal en al 1600 km in 20 dagen!!
    ben wel een beetje jaloers, wil deze reis ook graag doen, niet helemaal hoor,
    maar ook lopend....... het zal best allemaal prachtig zijn maar vast wel zwaar!

vanmiddag is een van onze siamesen bevallen, 7 babie,s, was ook zwaar....haha
    onzinnieuws natuurlijk maar ach weer eens wat anders, prachtig weer, kijkduin was weer vol!

hoop dat jullie verder gaan genieten, kanjers zijn jullie!!!

greetz Krina

• 25 Mei 2014 - 20:37

Marijke:

TROTS! Kus Marijke

• 25 Mei 2014 - 22:22

Juup:

Nou ja, zeg, kijk ik effe een paar dagen niet, zo met het idee "nou meiden, de kuiten zijn nu wel warm gedraaid voor de Pyreneeen; zet 'm op!", zijn jullie er al overheen!! Moet wel komen omdat jullie ziel/fiets zo vederlicht is ... Jacobus blaast jullie vast in de rug. Prachtig.

• 25 Mei 2014 - 22:27

Netteke:

Meiden...veel sterkte met de zware berg-etappes......knap staaltje werk zou ik zeggen! Volhouden x

• 25 Mei 2014 - 22:54

Rita:

Ben erg onder de indruk, wat hebben jullie toch veel kilometers al gemaakt, voordat jullie het weten (of wij) liggen jullie heerlijk op strand in Santiago..nb.vergeet de Zink zalf niet eraf te halen :)
    Veel succes over de Pyreneeën passen xx

• 26 Mei 2014 - 01:17

Charlotte:

ik ben zo ontzettend trots op jullie! vertel iedereen 3x per dag dat jullie NU AL in Spanje zijn! ook damar en sjors krijgen dit iedere dag te horen hahaha!

even nog een kleine tip: vergeet niet dat Noord Spanje niet helemaal zonder gevaren zit, weet je nog dat Soraya vertelde over de wolven, ik hoop toch echt niet dat een van jullie alleen op pad gaat voor een tussendoorplasje met een wc-rol onder je oksel en dan een 'pack of wolves' tegenkomt ;P maaaar aan de ander kant vertrouw ik op Jacobus, ik vind dat wel een goede kerel. En ik zou een selfie met een Spaanse wolf toch ook wel weer heel leuk vinden voor het plakboek ;)

mams; woensdag gaat Ronald de tuin doen, en ik zou niet jouw dochter zijn als ik niet nog een leuke verrassing voor je in petto heb!

Veel succes ook met de Spaanse taal, en als je er echt niet meer uitkomt heb ik nog een aantal tips:
    - NO HABLO ESPANJOLA = ik spreek geen spaans
    - NO QUERO PESCADO = ik hou niet van vis
    PESCADO/ PEZ = VIS
    PESCAR = VISSEN

zo moet jij Spanje wel overleven moeke ;)

• 26 Mei 2014 - 15:10

Ria:

Hallo dames,
    Geweldige prestatie tot zover, ik lees jullie verslagen met plezier, succes voor de verdere tocht!

• 26 Mei 2014 - 18:00

Margot:

Petje af hoor dames. Ik lees met veel plezier jullie belevenissen. Veel succes met de bergetappes !

• 27 Mei 2014 - 10:53

Marieke Houmes\:

Geweldig dames!
    eenderde van de reis zit erop!

Have fun! xxx

• 28 Mei 2014 - 02:10

Miranda:

Wat ontzettend leuk om te lezen!! Het lijkt gewoon ECHT leuk ;)
    Heb echt bewondering voor jullie.
    Veel plezier!