28, 29 en 30 mei - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Joke Zanten - WaarBenJij.nu 28, 29 en 30 mei - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Joke Zanten - WaarBenJij.nu

28, 29 en 30 mei

Door: Joke van Zanten

Blijf op de hoogte en volg Joke

30 Mei 2014 | Spanje, Burgos

Woensdag 28 mei

Een paar Spanjaarden verstoren de nachtrust, nou ja nachtrust, t is zes uur, dus tijd om op te staan. Dat de fietsers uit willen slapen daar hebben de lopers echt geen boodschap aan. Desayuno doen we onderweg naar Navarette. Als we daar fietsen zien we de besneeuwde toppen van de bergen. Wij nemen de route (short cut) langs de N 120 Deze route gaat bij Najera rechtdoor ipv een landelijke omweg langs twee monesteries, de Susu en de Yuso. Ook als het gaat om kloosters: "overdaad schaad". In santo Domingo bezoeken we de cathedraal. Deze is beroemd vanwege de aanwezigheid van een levende kip. Die kip hebben we gezien, maar het verhaal erachter is nog even niet duidelijk. We kregen nl. een duits foldertje mee. Het weer is wisselvallig, en als je dan hoort dat het in Nederland 23 graden is ..... jammer hoor! We overnachten in Santo Domingo in een hostel in het centrum. 'sAvonds komen we onze vrienden uit Roozendaal weer tegen. Even bijgekletst en dan gaan we lekker eten, we eten pollo, 'k weet ook niet waarom.

Donderdag 29 mei

We moeten vandaag aardig wat hoogteverschillen overbruggen: bloed, zweet en tranen zal ik maar zeggen. Als we dan na Beldorado (daar wil je niet dood gevonden worden/ laat staan koffie drinken) de N 120 weer opgaan hebben we het al snel gehad! We stoppen in Tosantos en we willen niet meer verder, in ieder geval vandaag niet. We belanden op een terras en willen iets te eten bestellen. We krijgen de menukaart voorgelegd maar daarmee wordt het voor ons niet eenvoudiger. Aan de ober stellen we de vraag wat wat is....??. krijgen we een complete verhandeling wat lijkt op een korte cursus Spaans. Daar hebben we niet om gevraagd, we willen wat eten/comida! 't Zou al een stuk schelen als ze zeggen/schrijven wat ze bedoelen. Niet een v schrijven als je een b bedoelt, niet een j schrijven als je een g bedoelt, niet ll schrijven als je een j bedoelt. Ik bedoel maar!

Vrijdag 30 mei

Vandaag toch maar weer opstappen, we moeten een stempel halen in Burgos... We hebben inmiddels genoeg ervaring en kennis van zaken wat betreft kerken, kloosters en cathedralen, dat we met recht kunnen zeggen:"de cathedraal van Burgos spant de kroon". Heel indrukwekkend, zelfs ik was er even stil van...wow wat een bouwwerk! Burgos zelf is meer van de ridders en kastelen getuige ook de castilla, daar maken we een wandeling naar toe. Stapelen ze twee stenen op elkaar en dan moet je daar 3 euro voor betalen: "dat gaan we natuurlijk niet doen". We bekijken de buitenkant wel. We hebben de laatste kamer in het hostel en de drie mannen uit Friesland die na ons komen moeten verder op zoek naar onderdak, t is druk in de stad. We zetten de fietsen in een heel klein keldertje en nemen de lift naar pension Manjor. Wij leggen we alle apparatuur aan de beademing en wassen de fietsbroeken...... kunnen ze lekker even drogen uit het raam. We zitten wel op 7 hoog en knijpers hebben we niet 'meer'. Maj schrikt zich het apezuur als ik roep: "oh, waar zijn onze fietsbroeken gebleven?"

• 30 Mei 2014 - 17:25

Rita:

Joke & Maj, geniet lekker van een rustige avond op 7 hoog, neem een sangria, een peuk & laat de fietsbroeken maar waaien in de wind:) morgen heerlijk uitgerust verder op jullie tocht , dikke smakker vanuit 't kikkerland

• 30 Mei 2014 - 18:26

Daan:

Mensen, mensen, wat is dit toch een leuk relaas..... ik kijk er steeds weer naar uit.
    Volgens mij liggen jullie nog steeds goed op schema, maar oef wat ljkt het me zwaar.....
    Veel succes verder en geniet!

kus Daan

• 30 Mei 2014 - 18:55

Kor Smid:

Geweldig leuk verslag weer.Dank !!!!
    Respect hoor.

Trudy:

lieve amiga,s, ja dat spaans is niet makkelijk, daar weten wij alles van, lands wijs , lands eer!!
    Ik zie dat het niet meevalt, dat hadden we ook niet verwacht, maar jullie doen eht GEWELDIG, wij moeten dat jullie maar nadoen, de druk ligt op ons.

• 31 Mei 2014 - 12:03

Ma Van Zanten:

Meiden wat hebben jullie het zwaar, maar het einde is in zicht. Ik heb grote bewondering voor je. Ik hoop, dat jullie nog een paar fijne en mooie weken hebben. wij kijken al uit naar de terugkomst. Dikke knuffel voor jullie beide. Ma

• 31 Mei 2014 - 13:04

Elly En Jan:

Tjonge jonge bij het lezen van jullie verhalen worden wij zelfs al moe, vrijdag 30 mei hebben wij ook een super dag gehad danielle en kevin zijn getrouwd.
    Meiden zet hem op want jullie zijn echt kanjers.

• 31 Mei 2014 - 16:49

Annie.marianne :

Meiden, meiden wat een respect en wat een leuke verslagenwe lezen ze met plezier retwijl ik dit schrijf zitten we in Turkije een weekje zon eniets minder intensief als jullie tocht denk ik zomaar ha ha heel veel succes met de laatste klimmetjes
    En joke 13 juni staat he kuzz annie en marianne

• 01 Juni 2014 - 00:22

Angelika:

Nog een week dan zijn jullie in santiago en hebben jullie het compostelaat verdient! Nog even vol houden!!!!

• 01 Juni 2014 - 00:31

Netteke:

Doorgaan, doorgaan, doorgaan...zet 'm op.....maar ...waar waren die fietsbroeken nou?

• 01 Juni 2014 - 10:05

Monique:

muchas felicitadas al weer een stuk verder.
    we zullen wat sol jullie kant op sturen
    fietsen in je onderbroek mag ook hoor

• 02 Juni 2014 - 11:27

Helène Nr.119:

Joke, wat een leuk verslag en wat is het afzien alle respect voor deze monstertocht. Nog een week en dan zien we je weer. Toi, toi, toi.

• 02 Juni 2014 - 16:48

Rob: