3, 4 en 5 juni - Reisverslag uit Rabanal del Camino, Spanje van Joke Zanten - WaarBenJij.nu 3, 4 en 5 juni - Reisverslag uit Rabanal del Camino, Spanje van Joke Zanten - WaarBenJij.nu

3, 4 en 5 juni

Door: Joke van Zanten

Blijf op de hoogte en volg Joke

05 Juni 2014 | Spanje, Rabanal del Camino

Dinsdag 3 juni

Weer een vlakke rit vandaag, straks gaan we nog uitzien naar het klimmetje van de monte de Leon (1500) waar het cruz de ferro op staat. We passeren Villamarco, Villacelama en Villanueva, daar kan je best van in de war raken. Eigenlijk zouden we kilo's afgevallen moeten zijn, maar we zorgen te goed voor onszelf! Twee x per dag een warme maaltijd met de nodige vloeibare callorieen erbij, dat gaat em niet worden. Bij Vega de Infanzones kunnen we kiezen, gaan we door Leon of gaan we onder Leon door. We hebben gehoord dat Leon een vreselijke drukke en lawaaierige stad is. Ongetwijfeld missen we wat kerken, maar dat nemen we voor lief en kiezen voor de route onderlangs. We overnachten in Villar de Mazarife in Tio Pepe. Ze hebben daar een straatmozaiek met alle plaatsen aan de Camino. We drinken een kopje koffie in de plaatselijke kroeg en lezen uit verveling de overlijdensadvertenties in de krant. Hr Lorentzo Ruiz is op 79 jarige leeftijd overleden aan een neumonie. Als ik zeg: "Ook zonde dat ze de P zijn vergeten..." liggen we een half uur in de slappe lach, en niemand in de kroeg begrijpt waarom wij zo moeten lachen bij het lezen van overlijdensadvertenties.

Woensdag 4 juni

We rijden vandaag op de Calzada de Peregrinos tussen de maisvelden. Een ander uitzicht, dat wel, maar wel op een kiezelpad, das dan weer jammer. We zijn nu een maand onderweg, ik heb hetzelfde jasje al die tijd al aan. Snot zweet, tranen, modder, opgedroogd nat ... Het stinkt een uur in de wind, het leven van een pelgrim gaat niet over (ruikt niet naar) rozen ...who cares. We komen lekker op tijd aan in Astorga en we nemen een broodje in hotel Gaudi tegenover, u raad het al, Palacio Episcopal gemaakt door Gaudi. Ze hebben het hier lekker centraal gehouden: het Gaudi paleis, de cathedraal, de romeinse muren en het officina de tourisme in 1 straat. Kijk, daar hou ik van. We doen ff boodschappen voor wat te snacken bij de film vanavond. De wijn kost hier (0,75 ltr.) € 0,85, ik kom niet meer terug naar Holland!! We slapen in El Emigrante Luso, want hostal La Peseta zat vol. Maj heeft de oplossing voor het odeurprobleem van onze kleding. We pikken wat lavendel uit de tuin bij het hostel en stoppen dat in de tassen. Soppen soppen soppen...... ruikt weer als .... lavendel.

Donderdag 5 juni

Voordat we de berg opgaan laten we de bicicletta's achter bij Roberto's. Hij kijkt de remmen (los frenos), de banden (el tubo) en de versnellingen (velocidades) even na. Hij wil ook ons oliepeil wel even checken, maar dat vinden we niet nodig. Wij gaan Gaudi en de Cathedraal van binnen bekijken. Als we dat hebben gezien (en ons stempel hebben) gaan we terug naar de fietsenmaker. Roberto laat de oude remblokjes van Maj zien en zij is erg blij met haar 4 nieuwe. Hiermee durven we de Monte Leon wel over. We fietsen van Astorga naar Rabanal, er zitten klimmertjes in van 7% , dus dat belooft wat morgen... Net voor de top van de Monte Leon(1504) slapen we in Rabanal (1150) We eten pasta; Maj een vegetarische, Joke een met garnalen en mosselen. Tip voor Trudy en Angelika: palanca para quitar llantas el sacaneumaticos (=bandenlichter)

• 05 Juni 2014 - 21:33

Ester :

Effe kijken ,en ja hoor er staat weer een nieuw verslag !!!
    Goed idee van de lavendel hahah !!!
    Pittige dag morgen veel sterkte !!!! En jullie kunnen het !!!!!!
    Ester

• 06 Juni 2014 - 01:16

Rita :

Haha wat een genot om jullie reis op deze manier te kunnen volgen , moet steeds lachen terwijl ik lees over de overlijdensadvertenties, snot , zweet, tranen en de Engelse douch beurt ( lees: ruikt weer als lavendel) , heerlijke duo jullie tweeën :) succes morgen en herinner : pijn is maar een emotie- dus uitschakelen :) xx

• 06 Juni 2014 - 08:04

Kor. Smid:

Heel leuk om weer en verslag te lezen.
    Goed plan met die lavendel..
    Nog een flink stuk te gaan..maar jullie gaan het halen !!!

• 06 Juni 2014 - 11:05

Sibilla:

wat geweldig jullie gaan super
    een goede tip lavendel
    nog een stukje aftellen
    groetjes

• 06 Juni 2014 - 15:38

Trudy:

ha meiden, ja ik had ff geen internet, ben nu verhuisd(wat een Paleisje), en had al via via jullie gevolgd.
    VAnavond spinazie eten hoor!!! heb je nodig, voor de klim, veel sterkte, en vloeken mag als het ff niet meer gaat.
    nog een goede week te gaan....buen viage! y pasarlo bien! xxxx

• 07 Juni 2014 - 13:48

Netteke:

Super verslag weer....waar lavendel al niet goed voor is! Toi toi toi met de laatste loodjes....