4 en 5 april 2014 - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Joke Zanten - WaarBenJij.nu 4 en 5 april 2014 - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Joke Zanten - WaarBenJij.nu

4 en 5 april 2014

Door: Joke van Zanten

Blijf op de hoogte en volg Joke

06 April 2014 | Nederland, Haarlem

Vrijdag 4 april 2014
We hebben 13.45 uur afgesproken op het Station Dordrecht. We moeten behalve een treinkaartje ook een dagkaart voor de fiets kopen. Wil je dat voor elkaar boksen moet je bijna raketgeleerde zijn, maar we komen eruit. Op het perron hebben Angelika en Trudy meteen sjans met een conducteur, want zij hebben een KOGA! Maj en Joke met de Gazelle en Batavus worden niet voor vol aangezien. Die conducteur wilde aan de dames wel even het profiel op zijn fietsbanden laten zien.
Lekker boeiend, maar door deze actie missen we bijna onze trein naar Haarlem.
Op deze trein zit een conductrice die behoorlijk chagrijnig wordt van onze 4 fietsen. Het had niet veel gescheeld of ze had ons eruit gezet! Wij zijn zeer begripvol naar deze dame… wij snappen best dat je chagrijnig wordt als je zo’n k*tbaan- en zoveel onderkinnen hebt. Stiekem is Trudy wel jaloers op het fluitje van de onderkinnendame.
Het station Haarlem heeft twee in-uitgangen, logisch dus dat we elkaar meteen al kwijt zijn. Als we elkaar hebben gevonden fietsen we naar het Monopolie trio van Haarlem; Barteljorisstraat, Zijlweg en de Grote Markt, daar doen we een drankje want dat hebben we verdiend.
Dan wordt het tijd om naar de Hagestraat te gaan waar we een afspraak hebben met Joost. Hij geeft ons een rondleiding in het oude klooster (waar de pelgrims vandaan vertrokken) en vertelt veel wetenswaardigheden over het fietsen van de Camino. Ook vertelt Joost dat potloodventen in Spanje niet verboden is. Trudy weet daar wel raad mee en ze wil meteen de groeten doen aan vader, moeder….enz.
Dan krijgen we het stempel in ons pelgrimspaspoort en kunnen we op zoek naar een eettentje.
Japans .. nee, Italiaans .. nee, Om in de Spaanse sferen te komen doen we de Mexicaan ‘Popocatepetl’. Heerlijk gegeten daar en dan gaan we richting Aerdenhout voor ons overnachtingsadres. Niet Aardenhout, niet Eerdenhout, maar Aerdenhout, het is gemakkelijker uitspreken met een gekookte aardappel in je mond.

Zaterdag 5 april 2014
Na een heerlijk ontbijtje vertrekken we richting Dordrecht. We fietsen vanuit Aerdenhout via Bentvelt, Heemstede naar Vogelenzang…. en via Heemstede, Bentvelt waren we weer terug in Aerdenhout. Jeetje, hoe kan dat? Met twee papieren routebeschrijvingen, twee GPS systemen en 4 kapiteins. Nou ja, soms zit het tegen en soms zit het mee…. eindelijk zaten we op de weg naar Lisse/ Keukenhof. Leiden kwamen we binnen op een andere weg dan aangegeven, dus dat was ff zoeken naar de Lodewijkskerk, wel gezien en gehoord maar de ingang niet gevonden. Het was inmiddels ver na lunchtijd en dus namen we op een terrasje een tosti, en toen maar weer door.
Dachten we dat Leiden inkomen een probleem was, eruit komen is een nog groter dilemma. Na Rijndijk, Zoeterwoude, Zuidbuurt en Benthuizen is dat uiteindelijk gelukt. Dan komt Moerkapelle, hoe kun je verdwalen in Moerkapelle, zal je denken? Nou, dat kunnen wij… en we denken ook dat het gezegde ‘rondje rond de kerk’ uit Moerkapelle komt, want die kerk hebben we drie keer terug gezien.
Nu hoeven we alleen nog maar de A 12 onderdoor en dan zijn we al bij de Rottemeren. Ook naar dat tunneltje hebben we even moeten zoeken. Joke beland met een mega smak op het asfalt en dan besluiten we dat er even gerust moet worden. Dat doen we bij ‘Oud Verlaat’ waar we in het zonnetje B&B nemen (bier en bitterballen). Na deze rustpauze is Joke klaar met dat gepuzzel en gezoek. Ze gaat voorop fietsen en volgt de beschrijving tot de letter op, en dat blijkt te werken. We rijden niet meer verkeerd tot Capelle a/d IJssel waar we het pontje naar Ouderkerk a/d IJssel moeten hebben. Tja, het is inmiddels half zeven dus die vaart niet meer. Via een behoorlijke omweg (en met hulp van
boven) komen we uiteindelijk in Krimpen a/d Lek. Die pont vaart nog wel en dan komen we op bekend terrein. ‘Onze’ achtertuin zal ik maar zeggen: Kinderdijk, Alblasserdam, Oud-Alblas, Papendrecht en dan eindelijk de Brug naar Dordrecht. We nemen afscheid, Trudy en Angelika krijgen een prakkie van manlief en Maj en Joke gaan zich te buiten aan een biefstuk bij Villa Augustus. Het was een vermoeiende, maar heerlijke dag!!

Cijfers op een rij:
van Haarlem naar Dordrecht geschatte kilometers 90
van Haarlem naar Dordrecht werkelijke kilometers 120
Als we deze marge fout/omrijden naar Santiago de Compostela
doen we er ruim 800 kilometer langer over dan de geplande 2500.

• 06 April 2014 - 02:53

Erica Vos:

Heel veel succes met jullie avontuur en hopelijk wordt het geen tendends om 1/3 van het traject extra at te leggen....!
    Groetjes Erica

• 06 April 2014 - 06:28

Astrid:

God-o-god.. ik zweer dat jullie in Griekenland uit gaan komen hoor.. ook mooi, daar niet van!

• 06 April 2014 - 20:50

Tonnie Van Dongen:

WIJ WENSEN JULLIE EEN GOEDE REIS EN HEEEEEEL VEEL SUCCES MET KAART LEZEN.

DAT HET EEN MOOI AVONTUUR MAG WORDEN,MAAR JOKE KENNENDE KOMT DAT ZEKER GOED

OP NAAR SANTIAGO.
    GR TONNIE EN COR

• 08 April 2014 - 16:50

Gerben Goudriaan:

Heel veel succes met de tocht. Fantastisch dat jullie dit doen!