- Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Joke Zanten - WaarBenJij.nu - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Joke Zanten - WaarBenJij.nu

Blijf op de hoogte en volg Joke

26 Juni 2022 | Denemarken, Kopenhagen

vanwege een WiFi dingetje komen er nu 4 verslagen tegelijk.

Donderdag 23 juni 2022

We verlaten het winderige Hvide Sande en rijden door de duinen van Henne strand en Vejers strand. Die duinen daar zijn een grote zandverstuiving over een groot dennenbos. De toppen van de dennenbomen groeien gewoon door het zand heen. In Vejers doen we een kopje koffie in een snoepjes winkel, waar ze het snoep allemaal zelf maken. De rit gaat door naar Esbjerg waar we op een leuk plein voor de lunch een burger delen. Het standbeeld of eigenlijk, de 4 standbeelden Mennesket Ved Haved moeten we ook nog even zien en kieken voordat we Esbjerg verlaten en doorrijden naar Ribe, wat onze volgende standplaats is.

Ribe is meer dan 1300 jaar oud en heeft dus een geschiedenis. Een geschiedenis van Vikingen en Heksen. Ieder jaar op 23 juni wordt de heks verbrand en het toeval wil dat het vandaag de 23ste juni is. Wij op zoek natuurlijk, maar behalve wat vuurtjes her en der hebben we niet het gegil van een heks op een brandstapel gehoord. Dan maar op zoek naar die geweldige zonsondergang die wordt geroemd en genoemd in MP ‘onze bijbel’. De batterij van Maj der fiets is niet opgeladen, dus we durven niet verder te rijden naar de wadden en keren zonder sunset terug. Morgen nog een dag, al is dat wel onze laatste in Denemarken.

Vrijdag 24 juni 2022

Na het ontbijt nemen we een duik in het frisse zwembad van de camping, tenslotte doen we volgende week mee met de zwem4daagse. Dan gaan we naar Ribe en beginnen bij het museum.Ze hebben een soort markt opgegraven die dateert van plm. 750 na chr. Alle opgravingen van die tijd, de middeleeuwen tot het heden hebben ze hier verzameld. Een hoop ouwe meuk dus…. , maar wel leuk tentoongesteld. Dan gaan we de Dom bezoeken, waar ze het altaar in een modern jasje hebben gestoken. Het lijken Dali-achtige tekeningen, wij denken het bijbelverhaal getekend door kinderen. We wandelen nog even door het smalste straatje van Ribe en dan is het tijd voor een sandwich (als ze die niet hebben verbrand gisteren). Het is heel heet in het dorp en we besluiten bij de camper in het zonnetje te gaan liggen. Net als Joke haar badpak heeft aangetrokken, betrekt de lucht en binnen een kwartier hebben we de luifel ingepakt en zitten we binnen vanwege een enorme onweersbui-hagelbui. Dan maar een dutje, en op tijd worden we wakker voor de avondwandeling met de nachtwaker van Ribe. Hij neemt ons mee door het oude centrum en vertelt wetenswaardigheden over de geschiedenis, de gebouwen en de gewoonten van Ribe. Het Deense verhaaltje was iedere keer aanzienlijk langer dan de Engelse vertaling, het zij hem vergeven.

Zaterdag 25 juni 2022

Het zit er weer op, twee heerlijke weken probleemloos door Denemarken gereisd. We pakken voor de laatste keer de tafels en de stoelen in, luifel in, dak in, fietsen op de drager, OK rijden maar…. zitten we nog verbonden met een soort van navelstreng aan de elektriciteitspaal…. Oepsie, en nu maar hopen dat niet de gehele camping zonder stroom zit! Maj is super handig en heeft dat snoer in no time gemaakt. Behalve een file van 1 uur met langzaamrijdend en stilstaand verkeer ondervinden we geen problemen op terugreisdag 1. Nou ja geen probleem. Daan heeft een aanbeveling gedaan om te overnachten in Cloppenburg, Camperplaats bij het museum. Sanitairvoorziening in het museumgebouw…. tja, dus tussen 25-06-22/18:00 uur en 26-06-22/10:00 uur wordt er geen plasje gepleegd…. Geloof je het zelf?

Zondag 26 juni 2022

Nu echt probleemloos verder naar huis,

campertje soppen, ramen wassen want daar zitten aardig wat lijken op. We leveren de sleutels in bij Rob en sluiten de vakantie af op het terras bij Babylon.

Dank aan:

-allen die hebben gereageerd op onze berichtjes

leuk dat jullie zo meeleven.

-Daniella voor haar gedetailleerde reisgids

-Karin, voor de zuurtjes….. super lekker! Zeer gewaardeerd.

-Rob, voor het vertrouwen om twee meiden met zijn camper op pad te sturen.

-Maj, voor 41 jaar vriendschap, you’re the best!

• 27 Juni 2022 - 22:54

Maj: