Dag 1,2 en 3 - Reisverslag uit Rethimnon, Griekenland van Joke Zanten - WaarBenJij.nu Dag 1,2 en 3 - Reisverslag uit Rethimnon, Griekenland van Joke Zanten - WaarBenJij.nu

Dag 1,2 en 3

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Joke

17 Oktober 2023 | Griekenland, Rethimnon

Zaterdag 14 oktober (dag 1)

Al vroeg staat Daan voor de deur, en vertrekken we richting Zaventem.

Files richting Brussel? … geen files.

Rijen voor de security?… geen rijen.

Delay op de vlucht? … geen delay.

(Daan bekommert zich om de rugzak van Joke en laat daardoor d’r koffertje in het vliegtuig staan)maar dat levert in het tijdschema geen gat op)

Vertraging bij de autoverhuur? … geen vertraging.

Het enige wat sneller had gekund was: de goede postcode invullen van het hotel adres.

Als je 1010 invult op google maps, brengt hij je heel ergensnaar toe als datje 101 invult.

Buiten dat dus een vlekkeloze reisdag.

In hotel Iperion krijgen we een kamer met open haard en jacuzzi en zitten we om een uur of 5 aan de witte wijn/ Mythos.

Ik zeg: “Goed gedaan”.

We maken een wandelingetje door de wijk en besluiten in het hotel te gaan eten.

Wij zijn erg fan van mezze en bestellen wat kleine gerechtjes.

Daarbij krijg je dan ‘van ‘t huis’ brood met smeerselen, soep en een dessert!

Dus je snapt: we rolden naar onze kamer en vielen om.

Zondag 16 oktober (dag 2)

Wie het snapt mag het. me uitleggen….

We hebben een jacuzzi, een open haard en zitten ‘op verzoek’ op de begane grond.

Nu krijgen we een upgrade, wat betekent: … geen jacuzzi … geen open haard en op naar de eerste verdieping.

Zo kun je up-grade ook uitleggen … ha ha. Geen zorgen hoor, we hebben zeezicht en zitten prima.

We brengen de dag door op de strandbedjes en genieten van de zon, de zee en een heerlijk wrap als lunch.

Als de zon in de zee is gezakt, gaan we terug naar de kamer en verslaan het verslag op het balkon met zee-zicht.

Dan hebben we met de barboy nog iets recht te trekken, we vulden op de drank bonnen steeds een verkeerd kamernummer in….

ook een manier om je vakantie mee terug te verdienen. We rijden naar Evelin’s divecenter om duiken te boeken voor donderdag a.s.

Eten doen we bij Thymari, creatieve creton cuisine, die ook weer heerlijke gerechtjes serveerde.

Maandag 16 oktober (dag 3)

We moeten op tijd bij BajaBikes zijn, dus zitten we vroeg aan het uitgebreide ontbijt.

Met de auto rijden we naar de locatie waar we de fietsen krijgen toegewezen door Michalaikos, onze gids deze dag. Een gemengd gezelschap van 2 Denen, 1 Duitse, 1 Belgische en 3 Hollanders. Met de e bike toeren we de bergen in naar het eerste rustpunt: Panagia Halevi Church. Michalaikos vertelt over het orthodoxe geloof en de olijfolie industrie die op Kreta heel belangrijk is.

We fietsen naar Myli Gorge, fietsen is een groot woord: we remmen meer want het gaat alleen maar bergafwaarts. Er volgt een wandeling naar beneden in de kloof, waar we halverwege een drankje doen bij taverne Utopia. Verder de kloof in naar de watermolen. Ondertussen vertelt onze gids van alles over het microklimaat, in die kloof groeit alles: van Mango’s tot Kiwi’s.

De wandeling terug naar boven verloopt iets minder snel, maar na nog een klein ritje zitten we aan de lunch in

Roussospiti, en wat een lunch… genieten geblazen.

Na deze heerlijke lunch fietsen we verder naar

Agia Irini Monastary waar nog 9 nonnen wonen variërend in leeftijd tussen de 30 en 75 jaar.

Een van de zusters is heel creatief en verft de muren en het plafond van de kerk op een da Vinci achtige manier. Modern, maar met verwijzingen naar de oude bijbelverhalen. De andere zusters breien en haken en maken dingen die ‘oneerbiedig gezegd’ niemand hebben wil.

Dit is het einde van de fietstour, een erg leuke dag. We rijden terug naar de startplaats en groeten de reisgenoten.We rijden terug naar het hotel voor de laatste zonnestralen van vandaag. Het drankje was niet meer dmv de app te bestellen, want het bedienend personeel was al naar huis, dus halen we dat zelf maar even af bij de bar.

Na de overdadige lunch is er geen plek meer voor meer dus doen we het met een maaltijd reep en met twee afleveringen

Lupin voor we in slaap vallen.

• 20 Oktober 2023 - 10:16

Maj:

Hahaha.

• 20 Oktober 2023 - 10:16

Maj:

• 20 Oktober 2023 - 11:40

Marianne :

Ik miste de verslagen al

• 20 Oktober 2023 - 11:43

Marianne :

Wij net terug uit zakynthos ook heerlijk gehad dames nogveel plezier