Dag 4,5 en 6 - Reisverslag uit Loutro, Griekenland van Joke Zanten - WaarBenJij.nu Dag 4,5 en 6 - Reisverslag uit Loutro, Griekenland van Joke Zanten - WaarBenJij.nu

Dag 4,5 en 6

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Joke

20 Oktober 2023 | Griekenland, Loutro

Dinsdag 17 oktober (dag 4)

Vandaag gaan we het oude centrum van Rethmynon bekijken en starten bij de Venetiaanse haven waar de restanten vande visvangst ons aanstaren. Het Fortezza

Is het volgende doel. Daan beweert bij de entree glashard dat we allebei 65 zijn en dus mogen we voor 3€ ipv 4€ naar binnen.

Het Fortezza bestaat uit een verdedigingsmuren met 4 Bastions: de Aghios Pavlos, de Aghios Ilias, de Aghios Loukas en de Aghios Nikolaos.

We wandelen er een tijdje rond, kieken wat foto’s en schuilen tegen de zon in de Sultan Ibrahim moskee. De Turken hebben hier flink huis gehouden en hun voetsporen achtergelaten.

Hiervandaan wandelen we het oude centrum weer in, op zoek naar de Rimondfontein die er sinds 1623 al moet staan. Het duurde even maar we hebben hem gevonden!

Dan zijn we toe aan een colaatje zero op het terras aan de haven. We eindigen met een bezoek aan de mooie katholieke Bisschopskerk en via de grote poort en de kerk van de 4 martelaren zijn we weer terug bij onze auto….. bin there, seen that.

Weer terug in ons hotel lagen de strandbedjes alweer op ons te wachten. De zee was vandaag geweldig, met heerlijke golven. Zelfs Joke is in zee geweest , en dat hebben we op beeld vast gelegd.

s Avonds eten we bij Acropolis mezze; mosselen, champignons, avocado en garnalen, hoe lekker is dat!

De eigenaar en de ober van de zaak zorgen voor live muziek en spelen op de balalaika. Toonvast zou ik niet willen zeggen en het volume kon wat mij betreft een toontje lager, maar niet getreurd/ gezeurd …!

Kalinichta.

Woensdag 18 oktober (dag 5)

De Samariakloof lopen, dat staat voor vandaag op de planning, maar die kloof gaat elk jaar steevast op 15 oktober dicht, dus zijn we daar drie dagen te laat voor.

We nemen genoegen met het kleine zusje de Imbros kloof. Daar rijden we in een uur naar toe, met onderweg wat foto momentjes, een prachtige omgeving dus.

3.5 uur = 12 kilometer doen we over deze geweldig mooie wandeling. Over rotsen en keien, met links en rechts een enormerotswanden. Het is goed opletten geblazen want je ligt zo op je plaat. Bij kilometerpaal 4 nemen we even een break bij de geiten meneer. Om half een arriveren we bij een taxi die ons terugbrengt naar het beginpunt van de route. Aldaar nemen we de auto en gaan richting Chora Sfakion.

We kopen er kaartjes voor de bootovertocht naar Loutro, een autovrij dorp wat alleen lopend of per boot bereikbaar is. Daar vinden we een restaurantje en beleven een deja vu momentje Santorini. Een lunch…. zo lekker, een uitzicht….. adembenemend, gezelschap …. super gezellig. We genieten enorm en voor we naar de boot wandelen voor de terugvaart naar Choara Sfakion lopen we nog even bergopwaarts naar het kastela voor een overzichtsfoto van Loutro. Tijdens de overtocht beleven we de sunset en na 20 minuten zetten we weer voet aan vaste wal.

Dan moeten we nog ruim een uur terugrijden naar Rethymno en dat doen we heel rustig achter een bus aan, want het is pikkedonker!

Na deze lunch hebben we geen plek meer voor meer, dus we doen het met een bacootje een chippie en Lupin deel 3 [e-38] 4. Truste!

Donderdag 19 oktober (dag 6)

Vandaag gaan we de duiken doen die we zondag al hebben gereserveerd. Dat betekent, weer niet uitslapen!

Om half 9 worden we opgehaald en het chauffeurtje brengt ons naar Georgioupoli waar het duik centrum is.

Daar wordt de administratie gedaan: de PADI formulieren vullen we in met no, no, no….. Gelukkig, we zijn weer gezond: geen hoge bloeddruk, geen diabetes en geen neurologische aandoeningen.

We varen met een rubber bootje zo’n 20 minuten om bij de duik stek te komen. Daar aangekomen duurt het even voordat iedereen zijn live vest/ zuurstoftank/ regulator/ zwemschoenen en zwemvliezen/ lood gordel en duik bril op en aan heeft en in het water ligt.

We duiken met Janis tot zo’n 28 meter en zien een hele mooie Lion fisch. Het is een relaxte duik met een beetje stroom tegen. Ik vrees dat we een beetje verziekt zijn door de duiken in Dahab/ South Sinai.

De tweede duik, na de nodige versnaperingen was van een ander kaliber. De Elephant cave ….. wow dat is zo’n beetje de grotten van Han, maar dan onder water… spectaculair!!!! Inclusief stalagmieten en stalactieten.

Het verhaal van Janis over de olifanten die ooit op het eiland Kreta leefden, indrukwekkend.

Moe maar voldaan varen we terug en loggen de duiken. Dan nog een ritje terug naar Rethymno waar we nog 1 glaasje en 2 zonnestralen konden meepikken.

We eten in het hotel en zijn versleten….. volgende week toch eens vragen of ik nog een weekje op vakantie mag.