Dag 7,8 en 9 - Reisverslag uit Iraklion, Griekenland van Joke Zanten - WaarBenJij.nu Dag 7,8 en 9 - Reisverslag uit Iraklion, Griekenland van Joke Zanten - WaarBenJij.nu

Dag 7,8 en 9

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Joke

22 Oktober 2023 | Griekenland, Iraklion

Vrijdag 20 oktober (dag7)

En op de zevende dag mocht er worden gerust, heeft ooit eens iemand in een boek geschreven. Dus dat doen we dan maar. De enige inspanning die we leveren is verhuizen van een bedje bij het zwembad naar een bedje aan het strand (20 meter).

Ook het nuttigen van een knoflook broodje met tsatziki is inspannend.

Dit houden we vol tot een uur of vier en dan gaan we met de auto naar Chania de hoofdstad van het eiland.

Allereerst doen we een drankje aan de haven, deze is stukken gezelliger dan de haven van Rethymno. Hierna gaan we op zoek naar deAgios Nikolaoskerk.

Dit was eerst een kerk, toen (onder de Turkse bezetting) werd het een moskee, en werd er een minaret bijgebouwd. Deze minaret hebben ze, nadat de Turken in 1913 weer verdwenen van Kreta, voor het gemak maar laten staan.

Op een halve straatlengte ligt de Joodse wijk met een synagoge. Daar eten we koosjer bij Xani.

Je zou toch willen dat ze ook in het midden oosten zo vreedzaam naast elkaar konden leven.

Zaterdag 21 oktober (dag 8)

Vandaag gaan we van Rethymno naar Iraklio, want daarvandaan gaat onze terugvlucht. We kunnen kiezen uit de kust- en de toeristische route over de Lassithihoogvlakte. Dat laatste gaat em worden met als eerste stop het Arkadiklooster. Daar heeft in 1866 een massa zelfmoord plaatsgevonden. Plm. 900 mensen verschansten zich in het klooster toen de Turken hum opmars maakten op Kreta. De christenen verzamelden zich in de kruitkamer en hebben zichzelf opgeblazen uit angst voor verkrachting en slavernij.

We bekijken het klooster, de kruitkamer en de kerk. Last but not least bekijken we het Ossuary. Daar bewaren ze namelijk de schedels van de martelaren.

We rijden de toeristische route verder;

Elefterna, Margarites,Melidoni. Het is een prachtige rit door de bergachtige hoogvlakte met olijfboomgaarden.

Genoemde dorpen staan bekend om

opgravingen

pottenbakkerijen

olijfoliefabriek

druipsteengrotten

honing museum

Dat alles doen we NIET… we genieten van de route, de omgeving en het uitzicht.

Na de rit over de hoogvlakte volgt de kustweg tot aan Iraklio, waar we de afslag Knossos nemen.

We doen een lunch(je) voordat we het paleis van

Knossos betreden. Dit was 3500 jaar geleden een stad met vermoedelijk 80.000 inwoners… de Minoische cultuur en daarvan is verrassend veel bewaard gebleven.

Als we het hele paleis hebben bekeken gaan we richting het hotel. Maar eerst een parkeerplaats zoeken… die vinden we, maar iedereen staat er dubbel geparkeerd!

Blijkt dat je de sleutel inlevert en de garage meneer rijdt dan de auto’s een stukje naar voren of naar achteren naar gelang wie er uit moet. DAT willen we liever niet…

Tegen betaling van (vast een veel hoger bedrag) zet hij hem op een plekje waar we niemand in de weg staan… hopen we.

En dat we morgenochtend ook meteen weg kunnen rijden zonder dat we zijn ingebouwd …. hopen we.

Daniella checkt ons in voor de vlucht van morgen en dan gaan we de stad Iraklion in.

Eerst maar even de inwendige mens blussen met een witte wijn, want het is ruim 28 graden. Yamas.

Dan wandelen we naar de agios Tituskerk. Dertien in een dozijn deze kerk, maar de schedel van Titus (eerste bisschop van Kreta) hebben ze in een zilveren reliekhouder in de kerk geplaatst, dat maakt het dan toch weer een beetje bijzonder, want schedels ….. stiekem vinden we het leuk.

Dan wandelen we naar de haven naar de Kulesvesting, ook weer Venetiaans (1204-1669) we lopen door de vesting en klimmen naar het dak voor een uitzicht over de stad.

Inmiddels zit er een 5 in de klok en gaat Daan voor de cocktail, dat doen we bij de Indigo cocktail bar. Het is erg druk op odos 25 augustus en we hebben dus genoeg te bekijken en te bespreken.

We delen nog twee voorgerechten en dan gaan zo zachtjes aan de luiken dicht… kalinichta.

Zondag 22 oktober (dag 9)

Na een nachtje in het el Greco hotel checken we uit en wandelen naar het platia Venizelou waar de Morosini fontein staat. Daar genieten we van een heerlijk ontbijtje. Het is nog erg vroeg 09:00 uur en toch al gezellig druk op straat. Hierna wandelen we naar de laatste kerk/kathedraal op ons lijstje. De Agios Minaskathedraal. Daar is net een dienst bezig, wat wil je …. op zondagochtend.

Dan zit het erop, we hebben alles af kunnen strepen in de Marco Polo (=onze bijbel)

We rijden naar de luchthaven en gaan de auto inleveren…. Op dat terrein zitten wel 50 rent a car aanbieders, dus dat is even zoeken. We hebben gisteren ‘vol’ getankt, maar de dame van Tourent vindt dat niet genoeg. Of we binnen maar even willen bijbetalen. Ik kan je vertellen, dat gaan we natuurlijk niet doen!

het wachten is nu op vlucht SN 3256 die ons terug naar Brussel gaat brengen.

leuk weer dat je ons gevolgd hebt, tot de volgende trip.