dag 3 - Reisverslag uit Bodø, Noorwegen van Joke Zanten - WaarBenJij.nu dag 3 - Reisverslag uit Bodø, Noorwegen van Joke Zanten - WaarBenJij.nu

dag 3

Door: Joke van Zanten

Blijf op de hoogte en volg Joke

16 December 2011 | Noorwegen, Bodø

We worden gewekt met de mededeling dat we de poolcirkel zijn gepasseerd. Het tijdstip zal later bekend worden gemaakt. Dus gaan we eerst ontbijten. Geen zalm en garnalen deze keer... wel kaviaar.
Als we met een lekker bakkie koffie dan wel thee zitten te genieten van het uitzicht, komt de volgende mededeling. Om half 11 zullen de kapitein van het schip samen met de god van de zee Neptunus iedereen dopen die de poolcirkel is gepasseerd. Het tijdstip is 07:28 en nog wat, Trudy zit aardig in de buurt maar ze wint niet gekker nog ze is zelfs geen tweede. Dat dopen doen ze met ijsklontjes, maar om het goed te maken krijg je daarna een glaasje warme glühwein. Angelika en Trudy willen eerst niet, maar bezwijken onder de druk. Ondertussen zijn de ijsklontjes ijswater geworden en geloof me, dat is nog kouder.

We varen fjorden in en uit, Trudy is hiervan danig in de war.
“Dit is wel een hele brede rivier”. zegt ze.
Om half een gaan we van boord om de stad Bodø een bezoekje te brengen. De inwoners van Bodø heten: Bodøværingers 't is maar dat je het weet.
Voordat we van boord gaan moeten we eerst uitkloppen en als we terugkomen aan boord moeten we inkloppen. Rara wat zijn we?
Bodø is nogal een winderige stad en daarom hebben ze de hele winkelstraat overdekt (Glashuset) allemaal knusse winkeltjes in kerstsfeer.
Alleen je komt er wel in, maar nooit meer uit. Ze hebben er roltrappen die alleen naar boven gaan en liften die niet naar beneden gaan, en geloof me we hebben nog niks gedronken.
Rita koopt een paar schoenen. "Ruud niet schrikken hoor, ze krijgt ze voor de helft van de prijs".
Het is inmiddels donker en dat terwijl het pas half drie is. Daar komt zeker de uitdrukking vandaan: "t is kort dag."
Weer aan boord zoeken we de jacuzzi op en we worden gekiekt door een stel Japanners. Goede kans dat we nu op een of andere Japanse sex website staan.
We blijven zitten tot het water tot 37 graden is afgekoeld en we helemaal gerimpeld en uitgebubbeld zijn. We hebben allemaal een natte koude muts. Een kort bezoekje aan de sauna om op te warmen en dan gaan we even dutten.
Rita is een beetje seasick en moet even plat.
Daarna gaan we eten en Rita wil nog geen wijn, dat zegt genoeg.
Op het menu van Joke en Rita staat biffsnadder, de rest neemt wat anders...
Om een uur of elf moet er worden gekeerd in het smalste stuk van het Trollfjord. Traditiegetrouw worden daar viskoekjes bij gegeten en jagerknrt gedronken. Daar doen wij natuurlijk ook aan mee en het wordt weer laat.

Oplossing van het raadsel: kerstkleedje

• 16 December 2011 - 13:13

Sibilla:

Wat een gezellige boel daar.
    Geniet er maar van het is zo voorbij

• 16 December 2011 - 14:46

Noortje De Ligt:

Nou dames, dat klinkt allemaal erg vervelend!
    We missen wel een beetje de foto's van jullie avonturen. Of hebben die Japanners alleenrecht afgekocht......
    Nog veel plezier!

• 16 December 2011 - 17:19

SMJRMARNALG Mom.R.A.:

Wat enorm grappig dat de dames eindelijk een keer zien waat wij het al jaren over hebben. Noorwegen is op zich een heel mooi land, maar heeft ook hele mooie vrouwen.. Getuige mijn hele mooie vrouw die jullie als reisleider meegestolen hebben. Ik hoop dat jullie een reis meemaken die jullie in lengte van dagen zal heugen.
    SKALL!!!!!!!!!!!!!

• 16 December 2011 - 19:29

Heleen:

Ben best een beetje jaloers moet ik zeggen! Klinkt echt super allemaal!