26 en 27 september 2013 - Reisverslag uit Renesse, Nederland van Joke Zanten - WaarBenJij.nu 26 en 27 september 2013 - Reisverslag uit Renesse, Nederland van Joke Zanten - WaarBenJij.nu

26 en 27 september 2013

Door: Joke van Zanten

Blijf op de hoogte en volg Joke

29 September 2013 | Nederland, Renesse

Het is weer even geleden dat er iets op deze blog geschreven werd. Het is dan ook even geleden dat er gefietst werd. De ploeg is om diverse redenen uiteen gegaan.
Ten eerste is het rooster op een verpleegafdeling niet bestand tegen de afwezigheid van 3 cardio- verpleegkundigen voor een periode van 6 weken of meer.
Verder speelde mee: Het afstuderen van Charlotte, het WK voetbal 2014 en de vakantieperiode.
De afspraak nu is dat Trudy en Angelika vertrekken als Maj en Joke weer terug zijn.
De definitieve periode zal nog uitgemaakt moeten worden.
Korte ritjes zijn er wel geweest; Maj en Joke 18 augustus nog met de trein naar Geldermalsen en fietsend van Geldermalsen over Zaltbommel naar Poederooijen (slot Loevestein) waar we het pontje nemen naar Gorinchem. Daarvandaan, na een overheerlijke saté met de trein terug naar Dordrecht. Een heerlijke rit!

Op 26 september willen we (Maj en Joke) op tijd vertrekken naar Renesse. Op tijd, omdat het pontje van Zwijndrecht naar Puttershoek ‘s morgens alleen vaart van 6.30 – 8.45 uur.
De wekker van Maj liet het afweten, dus dat op tijd vertrekken zat er niet in. Het pontje voer voor onze neus weg. Maj gooide haar charmes in de strijd en de schipper keerde terug om ons twee mee te nemen… waar maak je dat nog mee? Aan de kant van Puttershoek zetten we de teller op nul en gaan op weg naar Nieuw-Beijerland. Daarvandaan gaat namelijk het pontje naar Hekelingen.
Nu wil het geval dat we zijn vertrokken met een routebeschrijving, een kaart en een GPS. Verder hebben we de beschikking over verkeersbordjes en zelf hhebben we er ook een mening over…. ik kan jullie vertellen, dat werkt niet.
De GPS stuurde ons over Klaaswaal en Numansdorp (makkelijkste route) de kaart wilde ons over Mijnsheerenland hebben (snelste route) wijzelf dachten aan de weg naar Oud-Beijerland (kortste route). Kortom linksaf, rechtsaf of rechtdoor wat een dilemma….
Hierna gaat het voorspoedig, de pont ligt al te wachten als we aankomen en brengt ons van de Hoekse waard het Spui over naar Hekelingen op Voorne-Putten, het is heerlijk weer en in Hellevoetsluis nemen we een pauze onder de vuurtoren. Verder naar de Haringvlietdam op naar Ouddorp op Goeree-Overflakkee. Bij Havenhoofd leert Maj een man op leeftijd kennen, maar ik weet niet of dat wat gaat worden (zie de foto) Nog maar 1 obstakel te nemen; de Brouwerdam over het Grevelingenmeer naar Schouwen-Duiveland.
Daar, op de grens van Zuid-Holland en Zeeland, krijg ik een telefoontje van zus Marianne: “ik ben oma geworden van Jayla Loïs Khemai”. Midden op de Brouwersdam hebben we een vreugdedansje gemaakt.
Om een uur of 5 komen we aan in Renesse en gaan in strandtent de schorpioen een borrel nemen op de nieuw geboren weegschaal. Het zonnetje schijnt nog lekker en het voelt alsof we met vakantie zijn.
Ons overnachtadres van ‘vrienden op de fiets’ ligt één straat achter de duinen dus daar zijn we zo. We douchen en verkleden ons en gaan op zoek naar een eettentje in het centrum van Renesse.
Het wordt pizzeria ‘La Piazza’, dus bij gebrek aan kipfilet of biefstuk wordt het zondigen met pasta.
Terug in de Oosterenbanweg nemen we nog een kopje koffie, maar dan vallen de ogen spontaan dicht. Maj houdt het iets langer uit maar al met al liggen we om een uur of 10 te slapen.

We worden om half 9 wakker gemaakt met een uitgebreid ontbijt.
We willen eigenlijk op de terugweg bij Bruinisse de Philipsdam nemen naar Oude Tonge, maar deze route staat zo niet beschreven en ook onze gastvrouw denkt niet dat we over die kant van het eiland naar huis kunnen fietsen.
Dus we nemen dezelfde weg terug. We missen op hetzelfde punt de afslag naar de Brouwersdam als vorig jaar (weet je nog Trees?). Maar daar houd de vergelijking op. Verder is niet hetzelfde als gisteren of vorig jaar. De wind hadden we recht in het gezicht, de brug in Hellevoetsluis vertoonde mankementen en bij Zuidland waren ze met wegwerkzaamheden bezig. Bij Mijnsheerenland raken we het spoor bijster en we rijden daar een aardig aantal kilometers om. Dan moeten we nog opschieten om het laatste pontje bij Puttershoek te halen. Wat een raar eiland is dat zeg: de hoekse waard ….
Daar doen ze om 6 uur het licht uit en de deur op slot. Je bent dan genoodzaakt om de kiltunnel te nemen om van het eiland af te komen … niet blij!
Ook kost het moeite om de ingang van de tunnel te vinden … echt niet blij!
Sorry hoor Jeannette, Lisette, Debby en AnneGeert maar In de Hoekse Waard wil ik niet dood gevonden worden.
Om 7 uur eindelijk zijn we terug in Dordt, een afslag te vroeg brengt ons in de Zeehavenlaan en we zijn het erover eens: Joke mag niet meer kiezen.
Om half 8 stapt Maj op de Hooikade op het pontje naar Zwijndrecht, in de bewoonde wereld varen pontjes gewoon ook na 6 uur.
Al met al doen we er 110 kilometer over, daar waar we op de (zelfde) heenweg aan 80 kilometer genoeg hadden. Een inexplicabele significante discrepantie dacht ik zo. Tot ziens allemaal……..
Joke en Maj

• 30 September 2013 - 00:17

Marieke:

Haha leuk weer om te lezen...
    Maar ojee, ga ik daar wonen, ik lijk wel niet goed snik hihi ;-)

Tot snel weer op D1.
    Ps nog gefeliciteerd met de nieuwe wereldburger! Groetjes..

• 30 September 2013 - 09:34

Heleen:

Wat een leuk verslag weer! Super dat jullie zo'n doorzetters zijn!
    groetjes Heleen